Vijftig jaar geleden won Eddy Merckx niet alleen zijn eerste Ronde van Frankrijk. Op 21 juli 1969 tekende de Amerikaanse astronaut Neil Armstrong voor een andere primeur: als eerste mens zette hij voet op de maan. Wereldwijd zaten mensen die dag aan de radio of de tv gekluisterd om dat historische moment live mee te maken.
De fascinatie voor de ruimte, andere planeten en mogelijk buitenaards leven is zo oud als de mensheid. Eind jaren 50 van de vorige eeuw ontstond een ruimterace tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie. Niet veel later ontdekten ook China, Japan, India en Europa de ruimte.
Lange tijd was ‘space’ vooral de speeltuin van militaire organisaties en overheidsinstellingen. In de loop der jaren sloegen verschillende van hen, zoals de Amerikaanse en de Europese ruimtevaartorganisaties NASA en ESA, de handen in elkaar.
De jongste jaren tonen privé- bedrijven zich steeds actiever. Het gaat onder andere om Blue Origin van Amazon-oprichter Jeff Bezos, SpaceX van Tesla-topman Elon Musk en Virgin Galactic van Richard Branson. Allen dromen ze ervan te pionieren in het ruimtetoerisme.
Hun plannen leiden tot een roep om regulering. Want wie gaat het verkeer in de ruimte regelen? En wie komt tussen als twee ruimte- tuigen botsen? Advocaten en verzekeraars hebben ongetwijfeld nog een vette kluif aan het dossier. LD
Bron: De tijd, journalist Lieve Dierckx
Leave a Reply