• Home
  • Leden
  • Nieuws
  • Over VRI
  • Contact
  • IBN Cluster
Language
  • lang English
  • lang Nederlands
VRIVRI
  • Home
  • Leden
  • Nieuws
  • Over VRI
  • Contact
  • IBN Cluster

Recticel maakt cruciale onderdelen voor raketbedrijf Elon Musk

30 mei 2018 Nieuws No Comments


Een van de laatste verstuurde beelden van ‘Spaceman’, het lege ruimtepak aan boord van de Tesla. ©Photo News

 

Op de jaarvergadering zette Recticel hun bijdrage aan de Falcon Heavy van SpaceX in de verf. Beleggers kregen geen nieuws over de verkoop van de autotak.

‘Alle zwarte panelen die je ziet zijn gemaakt door Recticel in de VS,’ zei CEO Olivier Chapelle in de kantoren in de Brusselse gemeente Evere. Op de aandeelhoudersvergadering had hij het imposante beeld tussen de slides vol cijfers over het afgelopen boekjaar gestopt. ‘Ons product isoleert de binnenkant van de cabine van geluidsvibraties. Zo blijven satellieten beschermd tijdens het opstijgen.’

‘We werken aan een opvolger hiervan die hydrofoob is, om zo de stukken drijvende te houden wanneer ze in de zee vallen. Hergebruik is een stokpaardje van SpaceX’, ging Chapelle verder.

Bij de testvlucht van een raket wordt doorgaans een blok beton of staal gelanceerd, om het gewicht van een belangrijke payload te simuleren. In dat geval valt er niets te isoleren. Maar SpaceX-CEO Elon Musk doet zijn best om de minst saaie bedrijfsleider ter wereld te zijn, en vuurde liever zijn eigen auto het heelal in. Meteen was dat ook een gedroomde reclamestunt voor het automerk Tesla, zijn andere bedrijf.

De jongensdroom van Musk ging dus in vervulling met behulp van het schuimrubber van Recticel. SpaceX is al sinds 2014 klant bij de Belgen. ‘Het is niet de grootste bijdrage aan onze omzet, maar wel een voorbeeld van hoe we maatwerk leveren aan klanten,’ zei Chapelle trots, ‘Het was egoïstisch geweest om dit plezier niet met jullie te delen.’

SpaceX bevoorraadde al meermaals het internationaal ruimtestation ISS. Het bedrijf neemt ook deel aan de race om toeristen een ruimtereis te laten maken. Daarvoor concurreert het onder meer met Virgin Galactic-boegbeeld Richard Branson en Blue Origin van Amazon-oprichter Jeff Bezos.

Het is niet bekend of de eerste ruimtetoeristen ook beschermd zullen worden door panelen van Recticel, maar Elon Musk weet alvast hoe hij Evere moet bereiken.


De eerste lancering van de Falcon Heavy, met een Tesla in de cabine helemaal in de punt. ©Photo News

Nog op de aandeelhoudersvergadering bleef het management vaag over de verkoop van de automotive-afdeling. Die draagt steeds meer bij aan omzet en winst maar toch wil het bedrijf ervan af. Volgens de CEO zit ‘de voorbereiding’ van de verkoop ‘op schema’. Recticel beseft dat de autosector een zeer cyclische sector is met hele diepe dalen, en wil daarom graag verkopen.

Daarbij komt nog dat de grote autoconcerns moeilijke klanten zijn, wat volgens Chapelle zorgt voor een moeilijke onderhandelingspositie voor Recticel. ‘Deze divisie past beter bij iemand die sterk staat in de sector, waar synergieën mogelijk zijn, die al klanten heeft en geografisch goed gespreid is. Wij missen de kritische massa en kunnen niet alles ontwikkelen zoals we dat willen.’

 

Artikel: De Tijd

 

No Comments
Share
0

You also might be interested in

CropSAR ondersteunt perceelsmonitor

apr 14, 2021

De Sentinel-2 satellieten leveren continu nieuwe beelden. Voor Vlaanderen hebben[...]

Imec ondersteunt Airobot bij de commercialisatie van afstandsmeter in drones

dec 2, 2015

Het Leuvense nano-elektronica onderzoekscentrum imec heeft Airobot, een Hasseltse start-up die modules ontwikkelt voor veilige navigatie van drones, ondersteund bij de commercialisatie van de Airobot Ranger, een drone add-on module die ervoor zorgt dat afstanden tussen drone en het te filmen object steeds correct worden weergegeven.

Imec and Tokyo Electron Demonstrate Electrical Advantages of Direct Cu Etch Scheme for Advanced Interconnects

mei 20, 2015

Today, at the IEEE IITC conference, nano-electronics research center imec and Tokyo Electron Limited (TEL) presented a direct Cu etch scheme for patterning Cu interconnects. The new scheme has great potential to overcome resistivity and reliability issues that occur while scaling conventional Cu damascene interconnects for advanced nodes.

Leave a Reply Cancel Reply

Categorieën

  • Nieuws (65)
  • Persberichten (72)
  • Uncategorized (1)

Recente nieuwsbrieven

2021 - 1
2020 - 4
2020 - 3

> Bekijk alle nieuwsbrieven

Volgende evenementen

Sorry, er zijn momenteel geen nieuwe evenementen.

Recente berichten

  • Ontvang onze nieuwsbrief
  • Webinar ‘ReThinking NewSpace’: up- en downstream verbinden met aardobservatie
  • Mechelse beeldsensoren zijn wereldtop in biotech, medische wereld, ruimtevaart en industrie

CONTACT

Vlaamse Ruimtevaartindustrie
Berkenrodelei 33, 2660 Hoboken
btw BE 0455.534.170

Tel. +32 477 22 88 67
Fax +32 16 20 06 21
contact@vri.vlaanderen

Projecten worden gesteund door het FIT

LEES MEER OVER

antwerpspace antwerp space ghent university imec innotek newtec OIP Systems vito von Karman Institute xenics
Visit the Flanders Space website

BLIJF OP DE HOOGTE

Vind ons leuk en volg ons op LinkedIn.

MELD JE AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

 
 
 
 

© 2023 VRI

Prev Next